Služba FAQ (Frequently Asked Questions) znamená Najčastejšie kladené otázky.
Najčastejšie otázky čitateľov a naše odpovede.
Chcem sa prihlásiť za čitateľa, môžem tak urobiť aj cez internet?
Nie. Za čitateľa je možné sa prihlásiť iba osobne, pri návšteve v knižnici. Súčasťou prihlásenia, je aj zaplatenie čitateľského poplatku. Cenník služieb a poplatkov
Ako sa stať používateľom knižnice?
Vyplnením prihlášky, zaplatením príslušného poplatku , zaregistrovaním, dostane používateľ čitateľský preukaz:
- občan Slovenskej republiky po predložení platného občianskeho preukazu
- dieťa do 15 rokov podpisom prihlášky rodiča, príp. právoplatného zákonného zástupcu
- cudzí štátny príslušník po predložení platného identifikačného dokladu
- kolektív a právnické osoby po predložení výpisu z obchodného registra, alebo zriaďovacej listiny
Kto sa môže stať používateľom knižnice
- každý občan Slovenskej republiky
- cudzí štátny príslušník
- kolektív alebo právnická osoba
Môžem použiť čitateľský preukaz svojho dieťaťa, keď mi nechá splnomocnenie?
Čitateľský preukaz je neprenosný. Z toho vyplýva, že nemôžte použiť čitateľský preukaz inej osoby, musíte si vybaviť vlastný čitateľský preukaz.
Čo to znamená, že dokument sa požičiava len prezenčne?
Prezenčná výpožička znamená, že vypožičaný dokument môžete študovať len v knižnici, nepožičiava sa domov.
Ako si môžem predĺžiť výpožičnú lehotu?
Predĺženie výpožičnej lehoty je možné požiadať max. 2 krát a to pri osobnej návšteve knižnice, alebo telefonicky:
- hlavná budova knižnice na ulici Eötvösa č.35 telefónne číslo 035/7725965,
- pobočka na ul. Palatínovej č.8 telefónne číslo 035/7713552.
Kedy treba predĺžiť výpožičnú lehotu?
Predlžuje sa pred stanoveným dátumom návratu. Po prekročení dátumu návratu je výpožičným systémom automaticky generovaná upomienka s finančnou sankciou.
Kedy je predĺženie výpožičnej lehoty neúspešné?
Môže ísť o tieto príčiny:
• neplatný čitateľský preukaz (treba sa preregistrovať)
• prekročený stanovený počet predĺžení
• kniha je žiadaná (rezervovaná) iným čitateľom
Čo môžem žiadať cez medziknižničnú výpožičnú službu?
Cez medziknižničnú výpožičnú službu (MVS) môžete žiadať knihy, ktoré Knižnica Józsefa Szinnyeiho v Komárne nemá vo fonde. Vtedy Vám ich požičiame z inej slovenskej knižnice. Musíte byť čitateľom našej knižnice a bezpodmienečne musíte dodržať výpožičnú lehotu.
Kniha, ktorú potrebujem, je práve požičaná. Môžete mi zabezpečiť jej výpožičku cez MVS?
Prostredníctvom MVS sa požičiavajú len knihy, ktoré knižnica nemá vo svojom fonde, nie knihy, ktoré sú požičané.
Ktoré slovenské knižnice poskytujú medzinárodnú medziknižničnú výpožičnú službu?
Na Slovensku sú to 4 knižnice:
• Slovenská národná knižnica v Martine (pre vlastných čitateľov a knižnice stredného a východného Slovenska)
• Univerzitná knižnica v Bratislave (pre Bratislavu a západné Slovensko)
• Centrum VTI SR v Bratislave (pre technickú literatúru)
• Ústredná knižnica SAV (pre ústavy SAV)
Výpožičky zo zahraničia však môžu robiť aj všetky vedecké a akademické knižnice, ak na to majú finančné prostriedky.
Kde si môžem požiadať o MVS ?
Žiadosť o MVS si môžete podať osobne v knižnici. Nevyhnutným predpokladom je byť čitateľom knižnice.
Ako si môžem predlžiť výpožičku?
Predlženie výpožičnej lehoty je možné požiadať max. 2 x a to pri osobnej návšteve knižnice, telefonicky na tel. čísle: +421357725965, e- mailom, alebo prostredníctvom konta čitateľa. Formou sms správy to nie je možné.
Konto čitateľa (neuvádzať tituly) .: po prihlásení na konto čitateľa kliknutím na tlačidlo „Predĺžiť tituly“ si môžete najskôr 7 dní pred koncom výpožičnej doby 2 x predĺžiť neupomínané tituly, na ktoré nie je rezervácia od iného používateľa.
Aký je postup knižnice v prípade nevráteného dokumentu?
Ak používateľ nevráti dokument v stanovenej výpožičnej lehote, je povinný zaplatiť poplatok z omeškania bez ohľadu na to, či bolo vrátenie dokumentu upomínané alebo nie
Proces upomínania sa realizuje prostredníctvom upomienok.
Ak čitateľ nevráti knižničný dokument ani po riaditeľskej upomienke, knižnica bude vymáhať vypožičané dokumenty právne relevantným spôsobom.
S podrobnosťami knižničného a výpožičného poriadku sa môže používateľ oboznámiť vo všetkých oddeleniach knižnice, kde sa nachádza na viditeľnom mieste.
Ako sa postupuje pri strate vypožičaného dokumentu?
Knižnica požaduje náhradu strateného alebo poškodeného knižničného dokumentu týmito formami:
- dodaním neporušeného výtlačku toho istého dokumentu
v rovnakom vydaní a vo väzbe primeranej kvality
- dodaním iného ( v zásade novšieho) vydania toho istého dokumentu,
- finančnou náhradou, ktorú určí škodová komisia menovaná riaditeľkou knižnice
Používateľ je povinný hradiť všetky náklady, ktoré knižnici v súvislosti s poškodením alebo stratou dokumentu vzniknú.
Ak sa knižnica s používateľom nedohodne, postupuje sa v zmysle občianskeho zákonníka.
Ktoré služby knižnice sú spoplatnené?
Spoplatnené sú špeciálne služby:
- rezervovanie požadovaných dokumentov
- medziknižničné výpožičné služby
- medzinárodné medziknižničné výpožičné služby
- vydávanie publikácií
- reprografické služby
Ktoré služby knižnice sú zdarma?
Zdarma sú základné služby:
- výpožičné služby absenčné ( mimo knižnice )
- výpožičné služby prezenčné ( v knižnici )
- poskytovanie faktografických a bibliografických informácií
- rešeršovanie z vlastného knižničného fondu a externých databáz